Într-un fel, chiar am avut noroc. Mi-a luat o vreme până m-am
urnit din inerțiile comode de ceva zeci de ani însă, împins de nevoie și mai
ales de feciori, m-am deprins cu ce e aia PC, tastatură și browser. Unde-a fost
norocul? Feciorii, mai întâi apoi minunile care s-au tot revărsat de dincolo de
ecranul calculatorului. Așa că, după cum mi-am dat seama, e destul să ai mintea
și ochii deschiși că să depășești bariere și să descoperi că viața poate fi nu
numai cum o știi tu, ci mult mai ușoară
și frumoasă, dacă accepți noul.
Pentru bună parte dintre cei din generația mea noul ăsta
a venit la pachet cu frustrări. Greu să asimilezi avalanșa de provocări și
ieșiri din vechea, binecunoscuta matcă de trai. Dar, laudă nouă, celor mai ofiliți, ne
străduim s-o facem.
Mărturisesc că am urât de când mă știu cozile.
Coada la butelii, coada la alimentara, coada la orice.
Oribilă și de neînțeles mi s-a părut coada la la primării în prima zi a anului.
Mă rog, ziua aia în care se deschid birourile și, dincolo de ghișeu, e câte un
funcționar care mai trăiește încă mahmureala de după revelion. Fac prinsoare
că, dacă l-ai întreba, o să-ți spună și el că nu înțelege. Să te înghesui la
coadă în frig atunci, când nimeni nu-ți impune, când încă mai ai luni bune ca
să-ți plătești dările?! Ce ai, frate? Ți-e bine ori doar nu te duce mintea?
Așa că demersul digitalizării procedurilor de orice fel
în instituțiile statului mi s-a părut nu numai binevenit ci chiar obligatoriu.
Știți bine, relația dintre funcționarii publici și noi, cetățenii, cei care,
fie vorba-ntre noi, îi și plătim, e un fel de război între două lumi. Un veșnic
raport antagonic în care, din nefericire, de cele mai multe ori, victimele sunt
cei din lumea noastră, a cetățenilor plătitori.
În campaniile doldora de promisiuni intenția declarată de
abordare altfel a relației instituție de stat – cetățean era un leitmotiv. Numai că de la promisiunile ante-scrutin până
la realitatea sacilor din căruță s-a așternut mereu ceața aburelilor iar
interacțiunea online și stingerea conflictului stat-cetățean pe felia asta s-a
tot amânat.
Nu știu, drept să spun, cum o fi pe alte meleaguri.
Eu sunt rezident în sectorul 3 și, aflând că domnul
Negoiță (unul dintre ei) e nu numai primar dar și un vajnic promotor al noului,
luptător în tabăra cetățeanului, sătul
de atitudinea funcționarilor veșnic îmbufnați, a rupt pisica-n două și l-a
făcut: sectorul 3, cea mai digitalizată primărie din țară!! Îndrăzneț și
progresist.
Aleluia!!
Așa că am aplaudat entuziast și-am purces să platesc
impozite online.
Preambul: statistic, cel mai bun program care-ți oferă
oportunitatea să găsești ce cauți pe internet este cel care te duce unde ai
nevoie din 3 apăsări pe șoricel. Altfel
spus, programele (software, dacă vreți) trebuie să facă viața ușoară oricui se
încumetă să abordeze interacțiuea proprie cu lumea de dincolo în acest mod,
virtual și, uneori, interactiv. Inclusiv seniorilor, cei care fac pași timizi
pe tărâmul ăsta. În fapt, demersul pare rupt din povești, știți voi, Făt-Frumos
dă zor să-l prindă pe Zmeul fugărit care
tot aruncă-n urmă-i ba piepteni, ba perii.
Și mă-ncumet să abordez pagina în discuție, primarie3.ro
.
Trec de piepteni, ajung la o potecuță care ar părea să mă
conducă la unii funcționari, oameni și ei, care să mă lumineze în ce fel pot să
plătesc impozitul pe proprietăți. De acasă, vreau să spun. Online.
Și le scriu.
Ca să înțelegeți ce a urmat, vă redau esența epistolei,
trimisă la mijlocul lunii aprilie:
„... vă rog să-mi spuneți cum pot să plătesc online
texele și impozitele pentru casă și mașină. Menționez că la adresa locuinței
este și sediul unei firme inactive până anul trecut (2019) dar care în ultimul
an a devenit activă. Vreau să știu dacă acest lucru influențează cuantumul
taxelor și, totodată, vă rog să-mi explicați procedura de plată”.
Ca să știți, adresa la care le-am scris este iloveprimariasector3@gmail.com. Nu e o condiție, puteți să scrieți pe adresa asta chiar
dacă nu vă încearcă exact acest sentiment.
La mai puțin de o lună după ce le-am scris funcționarii
(ori un funcționar) mi-au răspuns . Aș vrea să-mi cer iertare că vă torturez cu
tot textul. Precizez ceea ce veți observa cu ușurință, răspunsul la întrebările
mele au încăput în câteva cuvinte. Restul textului, cam cât o poveste spusă pe
repede-nainte, constituie un alibi la o problemă fără relevanță în subiectul
care mă interesa.
„Stimate utilizator,
Sesizarea cu numărul …………… / 15.04.2020 a fost închisa având
rezoluția: Favorabil - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@yahoo.com.
Datele dumneavoastră personale sunt prelucrate de Primăria
Sectorului 3, în conformitate cu prevederile art. 6 din Regulamentul (UE)
2016/679, în scopul îndeplinirii atribuțiilor legale.
Datele pot fi dezvăluite unor terți în baza unui temei legal
justificat, respectiv autorităților și instituțiilor publice centrale și
locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte
organe centrale, companiilor și societăților naționale, societăților comerciale
de interes județean sau local(exemplu: constructor, proiectant, diriginte de
șantier), precum și regiilor autonome, denumite în continuare autorități și
instituții publice. Vă puteți exercita drepturile prevăzute în Regulamentul
(UE) 2016/679, printr-o cerere scrisă, semnată și datată transmisă pe adresa
Primăriei Sector 3 sau pe adresa de e-mail protectiadatelor@primarie3.ro. Aveți următoarele
drepturi: -dreptul de a solicita un raport privind prelucrarea datelor
dumneavoastră cu caracter personal aflate în posesia Primăriei Sectorului 3;
-dreptul de a vă retrage consimțământul cu privire la prelucrare, atunci când
prelucrarea are la bază consimțământul, fără să afecteze legalitatea
activităților de prelucrare realizate până în momentul respectiv;- dreptul la
portabilitatea datelor, dacă prelucrarea are la bază consimțământul, un
contract sau mijloace de luare a deciziilor, dreptul de a solicita Primăriei
Sectorului 3 să furnizeze datele cu caracter personal obținute de la persoana
vizată și, dacă este posibil, să transmită acele date direct altui operator;-
dreptul de a solicita Primăriei Sectorului 3 să rectifice oricare date cu caracter
personal inexacte sau care nu mai sunt de actualitate;- dreptul de a solicita
ca datele cu caracter personal să fie șterse în momentul în care nu mai sunt
necesare/dreptul de a fi uitat. Drepturile dumneavoastră enumerate pot fi
exercitate în orice moment.
Vă mulțumim !
Primăria Sectorului 3 a Municipiului București”
„FAVORABIL”.
În ce mă privește, e ca și cum cineva m-ar întreba unde-i
strada Gogu Popescu iar eu îi răspund „octombrie”.
Dacă aveți răbdare să citiți totul, veți sesiza un raport
clar între răspunsul fără sens la ce i-am întrebat și ce i-a interesat pe ei
să-mi spună.
Am avut o reacție, firește. Am trimis replica la acest
răspuns întrebându-i ce semnificație are această rezoluție. Nu s-au deranjat
să-mi mai scrie, firește.
Ca o concluzie, oare greșesc dacă mi se pare că
digitalizarea atât de trâmbițată este praf în ochi? Eventual o bună
oportunitate de a cheltui niște bani (din bugetul la care contribui și eu) doar
pentru imagine, fără ca utilitatea demersului să fie demonstrată în fapt?
Pe de altă parte, nu e oare o disimulată invitație online să mă deplasez la sediul lor
pentru a clarifica problema mea față-n față cu un funcționar?
Ștefan,
Iunie 2020
Dacă intri pe ghișeul.ro rezolvi problema repede. Eu de câțiva ani plătesc impozitele folosind această facilitate. Este adevărat că am bâjbâit oleacă până am trecut de dinții pieptenului ...
RăspundețiȘtergere