Covidul
și pelerinajul
Cum bine știți, pe la noi oamenii trec prin situații când
își fac cruce. Cel mai des mecanic, fără participare. Trece omu’ pe lângă o
biserică, iese din starea de mergător fără gânduri și migrează instinctiv în
starea de credincios în cele sfinte. E ca un fel de transă bruscă care
antrenează un reflex. Credinciosul deșteptat brusc desenează la repezeală,
eventual de două-trei ori, două linii,
una relativ verticală și una aproximativ orizontală. Într-o analiză detașată,
ca observator neimplicat, poți evalua amploarea credinței individului după
distanța dintre punctele cardinale. Sigur că ar fi un demers hazardat și, la o
adică, subiectiv. În fond, dacă nu cumva ești vreun medium, bine-ar fi să te
abții. Da’ cum bine se știe, toți avem păcate. Drept urmare și observatorul are
o scuză așa că purcede la analiza trăirilor de dincolo de crucea mecanică. În
mintea lui, a celui care bagă de seamă, o cruce subdimensionată e fără sens.
Poate gândi că nu denotă credință sinceră ci mai degrabă teamă. „Da’ dacă o fi
adevărat?! Mai bine îmi iau o rezervă!”
Alta e
situația cu desenul larg și capul plecat. Smerenie și reculegere. Chiar de-or
fi 10-15 secunde, taman cât să treacă de gardul bisericii, tot îi destul să
arate că el știe, crede, ba chiar nu se sfiește să arate acest lucru. Făcând un
pas mic înainte, la o analiză comparată, observatorul găsește izbitoare
asemănări între desenul larg al trecătorului smerit cu crucile desenate pe
sutane de cei chemați în slujba Domnului. Nordul la mărul lui Adam, Sudul la
brâu, Vestul la locul lui și Estul la inimă. La fel și la el, trecătorul
credincios. Mă rog, observatorul a sesizat o mică diferență, unii dintre
trecători pleacă smerit capul privind
vârful ciubotelor. La urma urmei bine fac, mai bine să se asigure că nu dau în gropi decât să se
aleagă, plini de evlavie, cu vreo belea
la gleznă.
Vă spun că
e posibil ca observatorul să aibă unele frisoane la gândul că luarea în deșert
e ditamai păcatul. Așa că ține să facă, pentru orice eventualitate, o
precizare: referirile de mai sus și cele ce vor urma nu sunt despre numele
Domnului ci despre ce-ai putea întrezări, dacă îți propui aroganța de a
înțelege, ce-ar fi dincolo de gesturi. Ori ce denotă faptele de după ori de
dinainte de gestul crucii.
Cel mai
probabil, observatorul s-a pornit la observație observând (sîc) că marea masă a
credincioșilor se complac în convingerea că e destul să afișeze simbolul și să
clameze că ei cred. Adică, vreau să zic, observatorul are destulă imaginație ca
să vadă un prezumtiv filmuleț de la Judecata fiecăruia, unde Judecătorul pune
în balață de-o parte faptele și
gândurile și dincolo vorbele. Oare cât or cântări crucile? Cât un alibi?
Dar, cum
bine se știe, Domnul iartă. Cine, cât ar fi îndreptățit să-l judece?
Observatorul
poate fi deznădăjduit că Domnul făgăduiește iertare păcătosului care, cu câteva
clipe înaine de trecere dincolo, se pocăiește.
Adică ce-l
califică la iertare pe cel care toată viața a furat din munca altuia?
Ori cei pe
care semenii i-au întărit în slujbe precum apărarea celor buni împotriva celor
răi. Iar ei, conducători, apărători, sunt mai răi decât răii.
Pe cei pe
care Domnul i-a chemat doar în slujba lui, ci nu a celor vremelnic stăpâni. Ori
și mai rău. Să spună adevărul ci nu să-l
ocolească. Să se înalțe dăruind, lepădându-se de păcatul de tânji după avere. Cei
chemați să ne conducă pe noi, păcătoșii, pe drumul cel bun.
Și alții,
cei dintre noi fără dregătorii, trăitori
de rând în lumea croită de cei amintiți mai sus. Într-o lume în care gândurile
albe și faptele bune se sufocă sub povara ticăloșiei și a minciunii.
Știi,
Doamne, eu aș fi tentat să-i iert pe cei dintre noi nevinovați în cuget, dar care,
în inocența lor, au întărit temelia
celor răi care conduc. Dar tare mi-e greu să înțeleg ce anume ar justifica
iertarea din urmă a celui care a trăit în lumea noastră fără Tine, uitând,
ignorându-și menirea. Ba chiar mai mult, folosind pervers dregătoriile de stat
ori de suflet ca să se îndestuleze cu bunuri. Fără să le pese că la Judecata Ta
sacul lor cu lucruri de laudă e gol?
Îi ierți
și p-ăștia? Doar pentru că vor pleca spășiți fruntea și vor clama căință?
Din când
în când sună clopoțelul bisericii către credincioși întru adunare la moaște.
Ori la gura peșterii. Ori la sfințirea unei case mai mari ori mai mici unde
sălășluiește Domnul. Mai abitir ca-n alte locuri, firește, pentru că toată
lumea știe un adevăr simplu: Domnul este peste tot.
Nu-i de
rău că sună clopoțelul. Nu-i de rău că din loc în loc noi, cei care rătăcim
prin tina drumului cotidian, trebuie să mai uităm de griji și îndeletniciri
prozaice și să ne întoarcem către o bisercă, către niște moaște ori la gura
peșterii. Atâta timp cât acest demers e un îndemn către înălțare, către ce e
profund bun. Atâta timp cât semnul
crucii și pelerinajul, unde-o fi el, e prilej de smerenie și credință. Gândesc că e în beneficiul crediciosului, în
primul rând. În ce-l privește pe Domnul ori pe Sfântul Andrei, de exemplu,
mă-ndoiesc că ar fi mai puțin bucuroși dacă le-am aduce prinos de rugăciune de
la biserica din cartier ori chiar de sub crucea din odaia noastră de acasă.
Dar, vezi
bine, ar lipsi fastul. Câștigul în imagine. Ba gurile rele mai amintesc ceva de
obol, habar n-am ce-or fi vrând să zică.
Acuma, o
observație de la privitorul observator: orice întâmplare este initiată și se derulează
grație unor cirmustanțe. Unele presetate de tradiție, cum ar fi calendarul
pelerinajelor ca factor inițiator, altele neașteptate și de tot perturbatoare
de-ar fi să vorbim de condiții punctuale. Cam cum ar fi o pandemie. La pandemie
conducătorii se raportează diferit, în funcție de locul lor în schema de
funcționare a societății. Chestiunile relativ concrete sunt diriguite de
persoane care au competențe sufficient de concrete. Destul de simplu și ușor de
priceput, de drumuri se ocupă niște drumari (cu un șef competent exact pe
felie), de ridicat clădiri se ocupă niște zidari (la fel, cu un șef…) de
oblojit și combătut boli se ocupă doctori (și unul ori mai mulți șefi,
firește).
La
pandemie, din câte știu, drumarii s-au abținut să emită opinii. La fel și
zidarii. Ba chiar și actorii, muzicienii și pictorii, cei fără competențe
practice dar mustind de trăiri sufletești. Nimeni din zona asta nu a dat
sfaturi, nu și-a arogat dreptul de a călăuzi norodul pe un drum ori altul. Poate
pentru că au bunul simț să recunoască dreptul celor îndrituiți s-o facă.
Medicii, biologii, cercetătorii din toată lumea. Cu atât mai mult cu cât nu e
vorba de recomandări, cum ar fi să
ocolești un drum plin de gropi ori să treci strada după ce te asiguri. Nu. Aici
cei care știu (cât știu) ne spun de-a dreptul că e o chestiune de protejare a
vieții. Au și dovezi. Sigur, în virtutea faptului că oamenii sunt diferiți și
NU în mod egal inteligenți și permeabili la argumente de bun simț, impun
reguli. De acord, nu sunt perfecte, nu oferă garanții că vor salva toate
viețile aflate la cumpănă. Dar, în circumstanțele de acum, măsurile impuse au
potențialul de a o face pentru mulți dintre cei expuși.
Altfel
stau lucrurile cu unii slujitori ai cerului ( recunosc că am omis intenționat
un „l”, taman ca să dau greutatea care trebuie conceptului). Nici n-ar putea fi
altfel. Se sumețesc în a clama credința ca argument indubitabil superior
temerilor de moarte. Să fiu sincer, le înțeleg atitudinea. Au în spate nu atât
suportul divin cât marea masa a celor care cred și nu cercetează. Furnizorii
unui enorm capital de credit, animați de o uriașă și inocentă bună credință.
Așa încât
unii care poartă vorbe ori câte unul dintre cei
înalți și aproape sfinți nu au nici
o reținere să clameze dreptul lor de a conduce procesiuni cu un număr
cât mai mare de participanți. Regulile restrictive sunt abonimabile lucrături
diavolești întru stârpirea fiorului creștin al neamului. Vor fi fiind conștienți
că bună parte dintre cei care se vor îmbulzi, în bună tradiție, se vor căpătui
cu Covid? Că unii vor muri? Că cei mai mulți vor duce virusul acasă și vor
infecta și pe alții? Și alții vor muri?
Mă-ntreb,
oare chiar cred, ei înșiși, că Domnul va face o minune anti-covid?
Ori nu le
pasă?
Să știți
că îmi asum fără rezerve dojenile blânde și plenar creștinești ale purtătorului de vorbe bisericesc, oricine ar
fi dumnealui. Are dreptate. Știu bine că scrie în cartea sfântă să crezi fără
să cercetezi. Așa că, smerit și plin de nădejde că și ăst păcat va fi absolvit
la grămadă cu ălelalte, fără număr câte-or fi, mă-ndrept spre icoană, strâng
cele trei degete regulamentar și desenez două linii lungi.
În
definitiv, știu sigur că suntem doar noi doi, cei care știm cât de profundă și
curată îmi este credința.
Eu și El.
Ștefan,
28.11.2020
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere