joi, 9 iulie 2020

Dieta porcului și reguli de servire

M-au încercat, deodată, mai multe simțăminte.
Întâi am făcut ochi rotunzi a surprindere. Ascultam și nu-mi venea să cred.
Apoi m-am oprit din mestecat, știrea de la televizor a depășit în importanță prânzul și mi-a temperat pofta de mâncare. De fapt, am realizat că, brusc, cotletul  își schimbă gustul. Știrea asta schimbase perspectiva. Am mai ronțăit un boț de brânză și-o felie de roșie, îmi trecuse de carne.
Nu-i a bună.

N-am avut niciodată vreo rezervă în privința aderării la Uniunea Europeană. Firește, integrarea, pasul următor, mi s-a părut un demers firesc și necesar. Atunci când chiar se va petrece.
După știrea aia în mintea mea începe să se contureze o primă concluzie de caz: porcul e un fel de entitate deosebită în conștiința legislativului european. A fost întâi omorârea porcului în mod blajin. La noi, în mijlocul Bărăganului, chestia cu asomarea a stârnit, unanim, zâmbete. La vremea aia, nea Vasile, vecinul de peste drum la poarta căruia se mai adună bărbații seara, după ce liniștesc animalele-n bătătură, a dat din cap cu ochii-n pământ, semn că are un gând. Au tăcut toți, nea Vasile nu vorbea în dodii, știau că ce are el de spus are și miez, nu-s numai vorbe ca să fie.
„Cum dreacu’ le arde ăstora de binele porcilor da’ nici că le pasă câți oameni mor pe șoselele noastre?!”
Azi, ascultând știrea de la televizor, îl fac din ochi pe nea Vasile și tare-aș vrea să văd ce-o mai zice diseară, la ședința de la poartă.
Cică e cât pe ce să apară legea că hrănirea porcului cu lături e păcat de moarte. Poate că „lături” sună rău dar să știți că e un amestec din ce rămâne în străchini după ce-au terminat oamenii masa, restul de pe pereții ceaunului în care s-a gătit tocana, ori iahnia, ori borșul, un boț ori două  de pâine și puțină apă cât să înmulțească amestecul. De când mă știu porcul a primit cu entuziasm felul ăsta de mâncare. Să ne-nțelegem, nu este singura lui hrană, după cum cred că toată lumea știe.
Ba încă nu-i tot.
Legea o să ne impună o anume garderobă când merge omu’ să servească masa porcului.
Ne-am dat dracu’!
Am oprit televizoru’.
În vreme ce mestecam fără chef ultimii dumicați am tras unele concluzii.
   a)      E o știre falsă.
   b)     Legislativul UE este un club exclusivist de vegetarieni sau de absolvenți la Litere ori Belle Arte
   c)      Unde naiba ne-om situa noi, românii, ca nivel de civilizație,  dacă lor necesitatea unei astfel de legi li se pare normală?
   d)     Noi vom fi având reprezentanți acolo, la aceste discuții? Vor fi având vreun cuvânt de spus?
   e)      Dacă chiar o să iasă o astfel de lege, sunt oare conștienți de inutilitatea ei?
   f)       Pe de altă parte, vor fi fiind ei, legiuitorii UE, conștienți  de efectul profund negativ al unei astfel de legi? Cum dau ei apă la moară contestatarilor UE, în general, dar și impresiei că se urmărește desființarea creșterii animalelor în curțile oamenilor, ceea ce este nu numai o hrană de subzistență, este de mult timp o tradiție?!
   g)      Hai să presupunem că nu este o știre falsă, deși mie tare îmi place să cred asta, după mine dacă doar s-ar fi gândit la o astfel de lege devine o serioasă problemă de credibilitate.

Parcă-l văd pe nea Vasile dând din cap. Până la urmă, e dreptul unei babe să se pieptene când arde satul dar un grup de babe bătând câmpii sfidează ridicolul. Întâi pentru că de bun simț e să nu te-amesteci în treburile din bătătura omului (apropo, n-o fi și acolo un CCR care să-i tempereze?) apoi că or fi treburi mai importante să le ocupe vremea când satul arde-n pandemie.
Ștefan,
Iulie 2020

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu