miercuri, 29 iulie 2020

Între bine și rău e speranța că se mai face ziuă


Nu știu dacă este relevant și pentru alții  dar nu mă pot împiedica să raportez câte-o întâmplare ori alta la experiența personală. Nu mă îndoiesc că nu sunt singurul. Aș paria că un psiholog ne-ar spune că e în natura lucrurilor, e un mecanism care permite oricărui om normal să rămână echilibrat.

Televizor și abundența informațiilor.
Viața zilelor noastre este legată zdravăn de nevoia de a afla. Vă rog să nu echivalați enunțul cu nevoia de a ști. Dar, în fine, e o altă discuție.
Ieri un post Tv binecunoscut deschide jurnalul de știri cu două monumente ale răului.
Prima, un tată, adică un exemplar din specia umană înzestrat apriori cu sarcina procreării și, implicit, cu premiza iubirii supreme pentru ființele la a căror viață a contribuit,   era suspectat că și-a ucis copilul de 8 ani. Știrea asta, ca orice știre, era doar o înșiruire de vorbe a căror menire era să spună că azi, undeva, s-a mai petrecut ceva destul de interesant cât să merite un strop de atenție din partea ăluia care privește. Însă, puse un după alta, vorbele astea trebuiau să se lege într-o întâmplare cu sens. Mi-am privit nevasta și m-am închinat. „Ferească Dumnezeu!” am zis. O dată, de două ori, de trei ori. Pentru că, de data asta, nu reușeam să leg vorbele într-o întâmplare care să aibă noimă.  
În vreme ce îngăimam fără control desenam cruci din instinct, confuz, chinuindu-mă să pricep. Dacă mă-ntrebați pe mine, actul uciderii în interiorul aceleiași specii este fără sens. Cred cu convingere că în ADN-ul uman Creatorul ar fi trebuit să prescrie unele restricții. Poate chiar prima lege a roboticii, la o adică.
O ființă umană nu are voie să pricinuiască vreun rău altei ființe umane, sau, prin neintervenție, să permită ca unei ființe omenești să i se facă un rău”.
Dar, cum bine se știe, nouă ni s-a dăruit liberul arbitru.
Azi, a doua zi după momentul initial al știrii, s-a confirmat. Tatăl și-a ucis copilul. Cu un cuțit. Un tată își ucide propriul copil. 8 ani, o icoană a inocenței.
Dacă puteți, încercați să vizualizați momentul.
A doua știre era despre un alt copil care a murit.
Mă rog, nu chiar copil de-ar fi să judecăm după ani. Trecut de 20, altă poveste, alte circumstanțe. Așa a vrut el, să moară. Din nou liberul arbitru. Despre dramele iubirii neîmpărtășite ori neîmplinite, imposibile, știm cu toții povești adevărate, auzite ori citite. De lângă noi ori din Verona.
Știrea asta putea, la o adică, să nască un gând bun și compasiune. Aș fi putut să vărs o lacrimă gândindu-mă la câtă suferință zăcea în sufletul său dacă a putut face o asemenea alegere. Ultima alegere!
Numai că știrea, în întregul ei, punea lumina altfel.
Tânărul a ales să nu moară singur. A mai luat două suflete cu el, iată, un alt tată și un alt fiu. A accelerat cât putea mașina  pe care o conducea și a intrat, deliberat, într-o altă mașină de pe celălalt sens.
„da’ de ce n-a ales să intre într-un pom?! Ori într-un stâlp?!”, zic nevestei, gândindu-mă că omul ăsta a trecut dincolo purtat într-un nor de gânduri rele și  blesteme.

Aseară am simțit nevoia să scriu ceva. Să mă revolt, să fiu trist și furios. Să pun etichete negre pe specia numită OM și să trag concluzii pesimiste.  Sigur, nu spun că știrile de mai sus ar fi suficiente ca să justifice generalizări. Dar e destul să mai vedem alte știri, să aflăm alte întâmplări despre fel de fel de alte grozăvii fără înțeles în scara noastră de repere firești.
Și mă-nfior.
Poate că Domnul, înțelept așa cum se spune, ne-a pus nouă la-ndemână balanța dintre bine și rău. Poate că e adevărat, lumea asta a noastră nu poate ființa altfel decât într-un oarecare echilibru de măsuri, de-o parte câteva ocale de rău, de cealaltă destulă lumină ca să stingă răul.
Mi-aduc aminte un interviu, tot la televizor, firește, cu domnul Florin Piersic. Într-un context asemănător al discuției, spunea dânsul  o întâmplare dintr-o zi, de pe un drum către casă și o împrejurare când a luat, „la ocazie”, o măicuță. Prilej numai bun să mai treacă timpul la o vorbă. Inspirată decizie, de altfel. Măicuța s-a dovedit a fi un spirit viu, adevărată comoară de bun simț.
„Apăi, domnule Florin, povestește dl. Piersic că ar fi spus măicuța, s-a făcut lumea atâta de rea, că mă mir că se mai face ziuă!”.

   
Ștefan,
Iulie 2020

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu