vineri, 1 aprilie 2016

NETRĂIREA ÎN URĂ

Acu’ vreo două zile a fost rândul meu s-o culeg pe Prințesă de la dansuri. Fii-miu, co-autorul nepoțicăi, îmi mai oferă din când în când bucuria acestui subterfugiu. E sarcina lui, de regulă. Altminteri, până vine vara, mi-e mai greu să-mi văd nepoții atât de des cât aș vrea eu. Maia e în hol, plantată acolo încă din momentul inițial. Cine știe ce-ar putea fi în trafic iar Bubu ar bănănăi pe drum.

Nu-i nevoie să fim prea atenți ca să știm când se termină lecția. Pân’la urmă, nici un prichindel nu are mai mult de 9-10 ani și, la vârsta asta, comunicarea nu are nici o limită, nici de idei și cu atât mai puțin de decibeli, să-mi iertați cacofonia. De după colțul holului au năvălit întâi glasuri cristaline p-ormă ei, scumpițeii. Discuțiile noastre s-au curmat brusc (să tot fim vreo 20-25 de cloște care-și așteaptă puii) și toată lumea scormonește deja prin traiste (mă rog, alde Adidas, Nike ori mai știu eu ce alte fițe) după hăinuțele de stradă. Freamăt. Prințesa nu știe că o aștept așa că surpriza nu se poate manifesta decât într-un singur fel. Cum mă vede îmi sare-n brațe și mă sufocă într-o îmbrățișare fără echivoc. N-am de gând să vă descriu cum mă simt, e trăirea mea, momentul meu pe care-l pun în sertărașul propriu de la piept. Când nu mi-e bine  tastez codul secret, aspir oleacă de praf de dragoste de-acolo, din sertărașul secret, și uit de greu. Din brațele mele Prințesa trece în brațele Maiei. Are destulă iubire încât să ne topească amândurora toate rezervele de sobrietate și bățoșenii.
 Povestea asta se joacă acolo unde încă bântuie tragicele umbre trecute dincolo la finele lui octombrie 2015. La Pionierul, ușa de lângă Colectiv. Locul durerii neostoite încă. Locul care și-a luat tribut din indiferența, lăcomia și ticăloșia unor semeni. Locul în care cândva, într-o conjunctură oarecare, niște oameni și-au dat măsura neomeniei întru propășirea proprie. Indiferență, neomenie, șpagă și arginți versus 64 de vieți.
La intrarea în fosta fabrică, așa cum toată lumea știe, încă mai pâlpâie lumânările aducerilor aminte. Nu le-am numărat, nu mai e covorul acela impresionant al primelor zile, dar sunt, încă, suficient de multe încât să-mi dea fiori. M-am oprit câteva secunde privindu-le și sper ca ruga,  crucea și capul plecat să aducă un dram de alinare sufletelor de dincolo și durerii celor rămași aici ca să-i plângă pentru restul zilelor lor. Pe când ieșeam pe poarta fabricii pășind spre mașină Maia, eu și Prințesa ne-am desprins mâinile una de alta și-am mai făcut o cruce. Pe palmele noastre încă dăinuia aburul iubirii și sunt sigur că gestul ritual a trimis dincolo esența luminoasă a trăirilor noastre. Pe urmă, pentru că acest altar semăna atât de izbitor cu cel răsărit cu o zi-două în urmă în Bruxelles, m-a mai trecut o durere. Aceea a celor răpuși de fanatici în numele urii.
Pe drum ascult știrile. Tragedia de acolo nu s-a răcit încă. Din toate cele mă înfioară două înțelesuri: oameni vor mai muri încă în acest fel și, al doilea, cei care ucid astfel nu pot fi oameni câtă vreme habar nu au ce e viața. Pentru că eu, unul, n-am să pierd niciodată convingerea că nu poți asocia viața decât cu iubirea. Ei, neoamenii, nu trăiesc cu adevărat, rătăcesc doar într-o netrăire în ură.


Ștefan,
Martie 2016 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu