vineri, 12 iunie 2020

Digitalizare la Sectorul 3


Într-un fel, chiar am avut noroc. Mi-a luat o vreme până m-am urnit din inerțiile comode de ceva zeci de ani însă, împins de nevoie și mai ales de feciori, m-am deprins cu ce e aia PC, tastatură și browser. Unde-a fost norocul? Feciorii, mai întâi apoi minunile care s-au tot revărsat de dincolo de ecranul calculatorului. Așa că, după cum mi-am dat seama, e destul să ai mintea și ochii deschiși că să depășești bariere și să descoperi că viața poate fi nu numai cum o știi tu, ci mult mai  ușoară și frumoasă, dacă accepți noul.
Pentru bună parte dintre cei din generația mea noul ăsta a venit la pachet cu frustrări. Greu să asimilezi avalanșa de provocări și ieșiri din vechea, binecunoscuta matcă de trai.  Dar, laudă nouă, celor mai ofiliți, ne străduim s-o facem.
Mărturisesc că am urât de când mă știu cozile.

Coada la butelii, coada la alimentara, coada la orice. Oribilă și de neînțeles mi s-a părut coada la la primării în prima zi a anului. Mă rog, ziua aia în care se deschid birourile și, dincolo de ghișeu, e câte un funcționar care mai trăiește încă mahmureala de după revelion. Fac prinsoare că, dacă l-ai întreba, o să-ți spună și el că nu înțelege. Să te înghesui la coadă în frig atunci, când nimeni nu-ți impune, când încă mai ai luni bune ca să-ți plătești dările?! Ce ai, frate? Ți-e bine ori doar nu te duce mintea?
Așa că demersul digitalizării procedurilor de orice fel în instituțiile statului mi s-a părut nu numai binevenit ci chiar obligatoriu. Știți bine, relația dintre funcționarii publici și noi, cetățenii, cei care, fie vorba-ntre noi, îi și plătim, e un fel de război între două lumi. Un veșnic raport antagonic în care, din nefericire, de cele mai multe ori, victimele sunt cei din lumea noastră, a cetățenilor plătitori.
În campaniile doldora de promisiuni intenția declarată de abordare altfel a relației instituție de stat – cetățean era un leitmotiv.  Numai că de la promisiunile ante-scrutin până la realitatea sacilor din căruță s-a așternut mereu ceața aburelilor iar interacțiunea online și stingerea conflictului stat-cetățean pe felia asta s-a tot amânat.
Nu știu, drept să spun, cum o fi pe alte meleaguri.
Eu sunt rezident în sectorul 3 și, aflând că domnul Negoiță (unul dintre ei) e nu numai primar dar și un vajnic promotor al noului, luptător în  tabăra cetățeanului, sătul de atitudinea funcționarilor veșnic îmbufnați, a rupt pisica-n două și l-a făcut: sectorul 3, cea mai digitalizată primărie din țară!! Îndrăzneț și progresist.
Aleluia!!
Așa că am aplaudat entuziast și-am purces să platesc impozite online.
Preambul: statistic, cel mai bun program care-ți oferă oportunitatea să găsești ce cauți pe internet este cel care te duce unde ai nevoie din  3 apăsări pe șoricel. Altfel spus, programele (software, dacă vreți) trebuie să facă viața ușoară oricui se încumetă să abordeze interacțiuea proprie cu lumea de dincolo în acest mod, virtual și, uneori, interactiv. Inclusiv seniorilor, cei care fac pași timizi pe tărâmul ăsta. În fapt, demersul pare rupt din povești, știți voi, Făt-Frumos dă zor să-l prindă pe  Zmeul fugărit care tot aruncă-n urmă-i ba piepteni, ba perii.
Și mă-ncumet să abordez pagina în discuție, primarie3.ro .
Trec de piepteni, ajung la o potecuță care ar părea să mă conducă la unii funcționari, oameni și ei, care să mă lumineze în ce fel pot să plătesc impozitul pe proprietăți. De acasă, vreau să spun. Online.
Și le scriu.
Ca să înțelegeți ce a urmat, vă redau esența epistolei, trimisă la mijlocul lunii aprilie:
„... vă rog să-mi spuneți cum pot să plătesc online texele și impozitele pentru casă și mașină. Menționez că la adresa locuinței este și sediul unei firme inactive până anul trecut (2019) dar care în ultimul an a devenit activă. Vreau să știu dacă acest lucru influențează cuantumul taxelor și, totodată, vă rog să-mi explicați procedura de plată”.
Ca să știți, adresa la care le-am scris este iloveprimariasector3@gmail.com. Nu e o condiție, puteți să scrieți pe adresa asta chiar dacă nu vă încearcă exact acest sentiment.
La mai puțin de o lună după ce le-am scris funcționarii (ori un funcționar) mi-au răspuns . Aș vrea să-mi cer iertare că vă torturez cu tot textul. Precizez ceea ce veți observa cu ușurință, răspunsul la întrebările mele au încăput în câteva cuvinte. Restul textului, cam cât o poveste spusă pe repede-nainte, constituie un alibi la o problemă fără relevanță în subiectul care mă interesa.
Stimate utilizator,

Sesizarea cu numărul …………… / 15.04.2020 a fost închisa având rezoluția: Favorabil - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@yahoo.com.

Datele dumneavoastră personale sunt prelucrate de Primăria Sectorului 3, în conformitate cu prevederile art. 6 din Regulamentul (UE) 2016/679, în scopul îndeplinirii atribuțiilor legale.
Datele pot fi dezvăluite unor terți în baza unui temei legal justificat, respectiv autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale, companiilor și societăților naționale, societăților comerciale de interes județean sau local(exemplu: constructor, proiectant, diriginte de șantier), precum și regiilor autonome, denumite în continuare autorități și instituții publice. Vă puteți exercita drepturile prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679, printr-o cerere scrisă, semnată și datată transmisă pe adresa Primăriei Sector 3 sau pe adresa de e-mail protectiadatelor@primarie3.ro. Aveți următoarele drepturi: -dreptul de a solicita un raport privind prelucrarea datelor dumneavoastră cu caracter personal aflate în posesia Primăriei Sectorului 3; -dreptul de a vă retrage consimțământul cu privire la prelucrare, atunci când prelucrarea are la bază consimțământul, fără să afecteze legalitatea activităților de prelucrare realizate până în momentul respectiv;- dreptul la portabilitatea datelor, dacă prelucrarea are la bază consimțământul, un contract sau mijloace de luare a deciziilor, dreptul de a solicita Primăriei Sectorului 3 să furnizeze datele cu caracter personal obținute de la persoana vizată și, dacă este posibil, să transmită acele date direct altui operator;- dreptul de a solicita Primăriei Sectorului 3 să rectifice oricare date cu caracter personal inexacte sau care nu mai sunt de actualitate;- dreptul de a solicita ca datele cu caracter personal să fie șterse în momentul în care nu mai sunt necesare/dreptul de a fi uitat. Drepturile dumneavoastră enumerate pot fi exercitate în orice moment.

Vă mulțumim !

Primăria Sectorului 3 a Municipiului București”

„FAVORABIL”.
În ce mă privește, e ca și cum cineva m-ar întreba unde-i strada Gogu Popescu iar eu îi răspund „octombrie”.
Dacă aveți răbdare să citiți totul, veți sesiza un raport clar între răspunsul fără sens la ce i-am întrebat și ce i-a interesat pe ei să-mi spună.
Am avut o reacție, firește. Am trimis replica la acest răspuns întrebându-i ce semnificație are această rezoluție. Nu s-au deranjat să-mi mai scrie, firește.
Ca o concluzie, oare greșesc dacă mi se pare că digitalizarea atât de trâmbițată este praf în ochi? Eventual o bună oportunitate de a cheltui niște bani (din bugetul la care contribui și eu) doar pentru imagine, fără ca utilitatea demersului să fie demonstrată în fapt?
Pe de altă parte, nu e oare o disimulată  invitație online să mă deplasez la sediul lor pentru a clarifica problema mea față-n față cu un funcționar?


Ștefan,
Iunie 2020

Un comentariu:

  1. Dacă intri pe ghișeul.ro rezolvi problema repede. Eu de câțiva ani plătesc impozitele folosind această facilitate. Este adevărat că am bâjbâit oleacă până am trecut de dinții pieptenului ...

    RăspundețiȘtergere